fredag 28 oktober 2011

Järn...i all enkelhet

Stringeling!

Elisabeth och Linnea (som nu bor här för det mesta) åker då som sagt var mycket på loppisrundor.  Dom kommer sällan hem tomhänta och många gånger har de hittat ytterligare en sån där ljusstake som är gjord av svartmålat och hopvikt/snurrat järn.  Jag tjyvkolla lite närmare på dessa stakar nu ikväll, när jag då ännu en gång blev kvarglömd hemma i salongen. Om jag kommer ihåg rätt kallas dessa saker för "string" det finns ju bokhyllor, ljusstakar och figurer som är då av "string-modell". Sen ska det tydligen finnas trosor också, men hur dom järntrosorna funkar vill jag nog inte ta reda på....


Här har vi då ett par som dom snurrat plastband runt för att det då ska se lite roligare ut. Elisabeth  köpte dessa på Tradera för ett antal år sen för en mindre slant.


Denna vackra sak kommer från Elisabeths föräldrahem. Numera har den en hedersplats på spiselkransen.


Den här känns lite julig tycker jag men den får hänga på ändå. 7 ljus i olika höjd tycker jag är snyggt.


Nu kunde man ju snurra ihop annat än ljusstakar också. Här är ett vinställ med ett rött plasthandtag.
Flaskans innehåll ser allt annat en tilltalande ut. Nåt grumligt rött Chateau de Cadillac Bordeaux Rose' från nådens år 1986. Kanske kommer att säljas dyrrrt på nån auktion om hundra år?


Sen har vi då den lille n....som är så söt i sin papperskjol och sina röda "händer"
Köpt på loppis här i byn för en tia. Min favvo!


Fyra ljus...


...två ljus och kan man säga påskmodell?


...tre ljus, men modell större!


Ännu en treljusmodell...liknar nästan den som bor på gamla Konsum i Åsarna förutom att den här utrustats med stjärnor. Ni ska veta att det finns fler av dessa stringljusstakar i detta hus men det tar vi en annan gång.

Gittan















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar