fredag 23 december 2011

Nu är det inte så långt kvar...

Godafton!

Idag har det varit aktivitet i salongen minsann. Visserligen var det bara Elisabeth hemma men det var ett evigt springande med kartonger från vinden. Tradition uti detta hus är att det mesta av pyntet kommer upp dan före dan. Julmusik strömmade ur mackjärnet mest hela dagen och en ljuvlig doft av skinkkok spred sig genom lägenheten.

Så här ser köksfönstret ut i år...gardinerna är från 1958 och hängde då i Elisabeths barndomshem som numera tyvärr är sålt och det var de första julgardinerna som kom på plats i det då nybyggda huset. Gardiner återfanns i somras och räddades av Elisabeth och de var tur det!


Ja här är då lilljesusen ( den lille klumpen där i mitten) Detta bygge har då Elisabeth gjort 1970. Året då fam. Söderström skulle fira jul på Kanarieöarna och Elisabeth vägrade åka med om inte lilljesusen fick följa med. Så detta arrangemang har alltså varit på Kanarieöarna!!!


Ingen jul uti detta hus utan hyacinter...känner ni doften?
Krukan är ett loppisfynd för en ringa slant.


Två söta parljusstakar får husera på spiskransen...


...tillsammans med gammeltomten. Han är en riktig gammal man som bara lyser julefrid.


Till sist vill jag visa årets julgranar för er. ( Fast egentligen vill jag visa er min nya julklänning) granen har jag tjyvtänt bara för er. (Brukar ALDRIG tändas före julafton) och med det vill jag önska er alla en riktigt

GOD JUL!

Gittan





2 kommentarer:

  1. ... och såna där juliga foliegrejer i fönstret.
    Önskar dig en God Jul!! och hoppas husfolket låter dig vara med och fira idag.

    SvaraRadera