fredag 26 augusti 2011

Hallihallå!
Jag blir sååå frustrerad, nu har folk börjat klaga på att jag inte hälsar när dom går förbi mitt salongsfönster. Dom förstår ju inte att mina leder är aningen stela och att innan jag fått upp min arm i en vinkning har dom hunnit förbi och försvunnit. Ryktet går att jag är märkvärdig!?...och det är jag väl i och sig ibland oxå men ändå. Men nu har jag intagit en position så ryktet inte sprider sig vidare ut i världen.
 

Igår kväll var det nostalgiafton här i min salong. Det serverades kaffe och radiokaka minsann på
finaste porslinet.Jag hörde hur det rumsterades i köket och tydligen provade dom en gräddvisp av en annorlunda modell.

Man ska tydligen bara dra den där plattan upp och ner och upp och ner och i ett nafs så är grädden klar!

Här kan ni ju se hur fint dom dukat.

Levande ljus och ett av dom fina glasen som dom fyndade på auktion här i somras. Har för mig att Elisabeth har ett till fast ett blått. Mycket fina är dom iaf!
Sen måste jag ju bara få lägga upp en bild som jag hittade här, det ser ju så mumsigt ut!


Tydligen hade Elisabeth gjort radiokaka tidigare och tyckt att det kanske inte var så himla gott. Då kom hon på att man kunde ha hallon och grädde till och vips så blev det mycket bättre!

Här är receptet:

250 g kokosfett
200 g mörk blockchoklad
2 ägg
3 dl florsocker
25 st Mariekex

Smält kokosfett och blockchoklad på svagvärme i en kastrull, låt det svalna sen.
Vispa ägg och florsocker pösigt.
Rör försiktigt ner den ljumna chokladsmeten.
Klä en avlång form med plastfolie.
Bottna med ett lager smet, fördela ett lager kex och varva sedan med smet och kex. Översta (sista) lagret ska vara av chokladsmet.
Ställ formen i kylen över natten.
Njut sedan dagen efter när du serverar den i tuna skivor, gärna med hallon och grädde.
Bör serveras direkt då kakan lätt smälter.

Nä nu ska jag fortsätta spana efter jänkebilar. Det är bilträff i Hoting denna helg, så många fina bilar har passerat mitt salongsfönster. En del har faktiskt sett att jag står här och vinkar och de har glatt hälsat tillbaka!


Gittan

1 kommentar:

  1. Radiokaka en klassiker, i det närmaste K-märkt och passar i slott och koja

    SvaraRadera